Com anar amb bici per Lleida i no morir en l’intent (o sí)

MAPA DE VIES CICLISTES DE LLEIDA – http://mobilitat.paeria.es/mourem-ca/planol-carril-bici-i-rutes-segures

Aquest és el mapa de les suposades vies ciclistes que hi ha a la ciutat i que està penjat al portal web de mobilitat de la Paeria. A partir d’això suposem que reivindiquen els 35.2 km de xarxa de carrils bici. (Portal de mobilitat- http://mobilitat.paeria.es/mourem-ca/en-bicicleta)

(per cert, l’ordenança de circulació que hi tenen penjada no és la vigent avui en dia)

Al mapa podem veure que hi ha vies ciclistes en molts carrers de la ciutat, però, realment hi són? Estan en bon estat, són pràctics i segurs? Al mapa tampoc podem veure si les connexions entre els diversos trams són bones o directament hem de fer com a la pel·li d’ET per passar d’un tram a un altre. Un carril bici es crea pintat una ratlla de color verd en un mapa i ja està? En definitiva, què ens indica què coi és una via ciclista?

Si consultem la Llei de Trànsit, a l’Annex (https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-1990-6396&p=20140408&tn=1#an) hi diu:

69. Vía ciclista: vía específicamente acondicionada para el tráfico de ciclos, con la señalización horizontal y vertical correspondiente, y cuyo ancho permite el paso seguro de estos vehículos.

70. Carril-bici: vía ciclista que discurre adosada a la calzada, en un solo sentido o en doble sentido.

71. Carril-bici protegido: carril-bici provisto de elementos laterales que lo separan físicamente del resto de la calzada, así como de la acera.

72. Acera-bici: vía ciclista señalizada sobre la acera.

73. Pista-bici: vía ciclista segregada del tráfico motorizado, con trazado independiente de las carreteras.

74. Senda ciclable: vía para peatones y ciclos, segregada del tráfico motorizado, y que discurre por espacios abiertos, parques, jardines o bosques.

Al punt 69 (un punt suggerent…) diu que ha de disposar de senyalització vertical i horitzontal corresponent. Quins són aquests senyals?

R-407 a) Vía reservada para ciclos o vía ciclista

R-505 Fin de vía reservada

S-33 Senda ciclable

S-64 Carril bici o vía ciclista adosada a la calzada

Marca de vía ciclista

Així doncs, per molt que l’ajuntament jugui a pintar mapes de colors, si no hi ha aquests senyals NO ÉS UNA VIA CICLISTA. Que no ens venguin coses que no són: un parell de ratlles vermelles, pintar el terra de color vermell, una línia blanca discontínua, etc., no indica un carril bici, a no ser que hi hagi aquests senyals.

——-

Posem un exemple de suposat carril bici:

Al mapa ens indica que al C/ Rambla de Ferran i a l’Avinguda Francesc Macià hi ha un carril bici, però si ens passegem pel carrer no el veurem pas! No hi ha cap ratlla, ni cap senyal, ni res de res. On collons l’han fotut?!!? Des de l’ajuntament volen potenciar la imaginació dels ciclistes o és una activitat rollo “pinta’t el teu carril bici”? Hi ha un carril bici subterrani o un portal tridimensional? És un misteri… Contactarem amb Cuarto Milenio, però si algú el troba que ens ho faci saber.

Bé, doncs de moment ja podem restar 650 m de la megasuperfabulosa xarxa…

Aleshores, com coi circulem per allí? Ens diuen que és un carril bici, però no hi ha res… molt paranoic tot plegat…

Des d’aquí us proposem diversos modes de circular-hi. Que cadascú esculli en funció del cabreig que porti:

Mode legal:

Com que no hi ha senyalització no és una via ciclista, per tant, haurem de circular per la calçada com la resta de vehicles (però no podem pel carril bus-taxi)

Però l’Ordenança de Circulació de la ciutat també ens permet circular pel passeig central:

6.Excepte en moments d’aglomeració, poden circular patins, monopatins, bicicletes o similars per:

a) Els parcs públics

b) Els passeigs centrals

c) En cas de no existir carril bici, per voreres de més de 5 metres d’amplada en els que al menys hi hagi 3 metres d’espai lliure, en les que no existeixi carril bici senyalitzat

d) Els carrers exclusius de vianants exclusivament durant horari nocturn, de 21h a 9h

e) Altres zones específicament autoritzades

7. En tots els casos recollits en el punt 6 les condicions de circulació seran:

– Hauran de respectar sempre la preferència dels vianants.

– Adequaran la velocitat a la dels vianants, sense superar els 10 km/h.

– S’abstindran de fer qualsevol maniobra que pugui afectar a la seguretat dels vianants.

– Hauran de mantenir una distància de seguretat d’1 metre al creuar-se o passar a un vianant.

– Hauran de circular en la part de la vorera més propera a la calçada, evitant circular a menys d’1 metre de les façanes

Mode “la culpa és de l’alcalde”

Si l’ajuntament diu que és un carril bici… doncs hi circularem encara que hi hagi el mercat dels dijous, la parada de diaris, un pogo d’un concert de ska o el que sigui… I a l’igual anem a 10 km/h… Però, clar, la culpa tampoc la tenen els pobres vianants que no saben que hi ha un carril bici, així que no cal lapidar-los a timbrades.

Mode “la culpa és de l’alcalde” HARDCORE

Segons el mapa TOT, o sigui TOOT el carrer està marcat com a carril bici.

Circulem a 50 km/h per la vorera, el passeig central, el carril bus, en contra direcció o en diagonal, per la terrassa d’un bar o per on us surti dels collons, tocant el timbre a tot déu que es creui al vostre davant, especialment si es tracta d’agents de la urbana, regidors, l’alcalde o el banyetes. No us deixeu d’aixecar el dit del mig i cridar ben fort “la culpa és de l’alcaldeeeee” i de portar imprès el mapa de carrils bici per foter-li pel c** al primer que digui algo…

(Gràcies, Aleix P.!)

Deixa un comentari